Parlamentul României, Camera Deputaţilor
Grupul Parlamentar al Partidului Naţional Liberal
Telefon: 021. 414.10.70 Fax: 021. 414.10.72 E-mail:pnl@cdep.ro
16 noiembrie 2011
Motivele pentru care PNL împreună cu PSD au depus la Curtea Constituţională Sesizarea de neconstituţionalitate privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.80/2010 pentru completarea art.11 din Ordonanța de Urgenţă a Guvernului nr.37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, au bază o serie de încălcări flagrante ale Constituţiei şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Forma în care actul normativ în cauză a fost adoptat de către Camera Deputaţilor diferă fundamental de cea adoptată de către Senatul României. Modificările adoptate de către Senat au fost eliminate complet, fiind propus un nou text (concretizat în 23 de articole care nu se regăsesc în forma adoptată de Senat), cu un cuprins total diferit, fără legătură cu obiectul de reglementare al actului normativ propus de Guvern.
În argumentarea criticilor de neconstituționalitate pe care le-am formulat în sesizarea depusă am invocat 3 decizii ale Curţii care vizează principiul bicameralismului care nu poate fi încălcat în dezbaterea unui act normativ. (Decizia nr.472 din 22 aprilie 2008; Decizia nr. 1093 din 15 octombrie 2008; Decizia nr. 710 din 06.05.2011)
În ceea ce priveşte criticile de neconstituţionalitate intrinsecă, acestea vizează încălcarea prevederilor art.53 alin.2 din Constituţia României (Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune după caz, pentru: apărarea securității naționale, a ordinii a sănătăţii ori moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetățenești…), precum şi art. 47 alin. (1) şi alin. (2) din Constituţia României (Dreptul la trai decent şi la pensie).
Practic, actul normativ permite Guvernului să taie salariile şi pensiile şi în 2012, menţinându-le la un nivel greu de suportat de populaţie, nicidecum să le mărească aşa cum promit demagogic liderii puterii.
Acest Guvern a fost incapabil să elaboreze la timp Legea salarizării unitare pentru anul viitor, aşa cum îşi angajase răspunderea anul trecut, lege necesară în fundamentarea Bugetului de stat, şi a făcut o piruetă, folosindu-se de un act existent în procesul legislativ, pentru a câştiga timp. O şmecherie tipică pentru această guvernare, dar extrem de păguboasă pentru români.
Substratul politic are legătură cu reglementarea nivelului salariilor şi pensiilor din 2012, aşa cum reiese din acordul cu FMI, precum şi din programul legislativ al Guvernului (punctul 8). Salariile pentru 2012 trebuiau reglementate printr-un proiect de lege. În lipsa acestuia guvernul a ales să modifice o ordonanţă care nu are legătură cu salarizarea.
Dacă ne raportăm la cele 3 decizii ale Curţii Constituţionale pe subiecte similare atunci verdictul Curţii la sesizarea noastă nu poate fi decât unul pozitiv. În consecinţă, Proiectul Legii Bugetului de Stat pe anul 2012 care încă se află pe masa Guvernului ar trebui să prevadă aplicarea Legii unitare a pensiilor în sensul indexării punctului de pensie, precum şi revenirea salariilor bugetarilor la valoarea de dinaintea tăierilor.
În cazul în care Curtea dovedeşte încă odată că este un agent politic al actualei puteri şi îşi reneagă propriile decizii, iar legea va fi trimisă la promulgare în forma aprobată de majoritatea parlamentară, preşedintele este obligat să o retrimită în Parlament. În caz contrar, avem încă un argument care se adaugă la lista de motive ce susţin teza suspendării preşedintelui.
Deputat Eugen Nicolăescu
Vicelider al Grupului Parlamentar PNL din Camera Deputaţilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu